Hvordan skaper jeg gode leggerutiner og når kan jeg starte med dette? For mange oppleves det utfordrende å legget et barn og få det til å sove. Mange småbarnsforeldre spør meg til stadighet om dette, så her følger noen tips og råd som kanskje kan hjelpe deg og ditt barn.

1. Det er viktig med faste leggerutiner
Barn lærer om livet gjennom hvilken rekkefølge ting skjer. Ting må gjentas mange ganger i samme rekkefølge slik at det gir mening. Kveldsrutinen er med på å hjelpe barnet til å forstå at nå kommer ”den lange søvnen” – natten.
Noen barn regulerer døgnet fint selv. Hvis barnet imidlertid ikke sovner om kvelden, våkner mange ganger i løpet av natten eller spiser/ammes mange ganger, er det nødvendig å lage faste rutiner.

 

2. Når skal man starte med leggerutiner
Man kan allerede etter to måneder lage trygge og fine rutiner hvis det er nødvendig. Det er viktig å alltid se hele situasjonen under ett, og vurdere ut fra det, men de fire til seks første månedene er det fint å følge barnets rytme, hvis mor og barn er friske og foreldrene har overskudd til det. Noen lar barnet styre amming og søvn lenger, og hvis det funker, er det flott.
Det finnes ingen fasit, og det er alltid mulig å finne en fin løsning som passer den enkelte familie.

 

3.  Er det alltid et mål at en baby «finner søvnen selv»
Noen barn finner søvnen selv, mens andre trenger hjelp. Man kan lære barn å finne søvnen selv allerede fra to måneders alder. Men er det et mål i seg selv? Jeg synes ikke det! Det er utrolig mye kos og nærhet i å hjelpe barnet i søvn. Nyt det mens det varer!

Det å klare å finne søvnen selv er for mange barn vanskelig og de trenger hjelp av kjærlige og tålmodige foreldre som bryr seg. Akkurat som barn trenger hjelp til å lære seg å spise selv, å gå på potte, og å gå osv., så trenger barnet hjelp til å klare å finne roen og søvnen. Byssing, bæring, sang, amming og kos er noen hjelpemidler. Dette er helt naturlige ting som ligger i oss.

 

4. Grunnene til at større barn ikke vil legge seg om kvelden er mange
Leggerutinene må være kjærlige, faste og forutsigbare slik at barnet alltid vet hva som skal skje. Barn i barnehagen som har lange dager vil av og til ikke legge seg fordi de har behov for å være mer sammen med foreldrene sine.

TV-titting som fyller hodet med mange inntrykk kan også gjøre det vanskelig å sovne.

Mat og søvn hører også sammen. Har man spist for lite kan det være vanskelig å sovne.

Stemningen i huset påvirker også barns innsovning.

 

5. Aldri bruk skrikemetoden
Man skal ikke forlate et gråtende barn. Gråt er babyens eneste språk og må tas på alvor! Først må årsaken til gråten identifiseres, så må man legge en plan og følge den.

Hvis dere som foreldre begynner å bli utslitt, er det lurt å vurdere å fordele arbeidet og sove på skift. Det er viktig at det blir mest mulig hvile på alle i familien. Bruk gjerne besteforeldre til å trille tur med babyen slik at du selv kan sove litt på dagtid. Eller sov sammen med babyen din på dagen.

 

6. Noen barn gråter seg inn i søvnen
Det finnes barn som selv ved bæring og rugging trenger å gråte før de sovner. Dette kan man ikke gjøre noe med og det er bare slik noen barn er. Hvis det skyldes at barnet er overtrett kan man prøve å legge barnet litt før og se om det hjelper. Men igjen – det er viktig å ikke forlate barnet.

 

7. Når barnet må ligge inntil for å sovne eller bare vil legges av den ene forelderen
Det viktigste ved leggingen er at den er godt forberedt og at foreldrene er trygge i sin avgjørelse om hvordan den skal gjennomføres. Det er foreldrene som bestemmer og ikke barnet.

Protester mot å bli lagt av «feil forelder» må man ikke gi etter for. Man må skjønne at det er vanskelig for barnet og være tålmodig.

Hvis barnet bare vil sove med en av foreldrene inntil seg, kan det læres om. Forbered barnet på overgangen, og støtt og hjelp barnet til å finne søvnen ved å sitte nær og eventuelt holde barnet i hånden eller stryke det på ryggen.

Etterhvert vil dere kunne trekke dere litt mer bort, slik at barnet til slutt sovner uten noen stimuli. Dette vil ta noen dager.

 

8. Når barnet våkner mange ganger om kvelden
Alle mennesker våkner mange ganger hver natt, men vi har lært oss å snu oss rundt og sovne igjen. Dette er ikke like lett for små barn, og da må vi støtte dem så godt vi kan med å være der.

Husk at barn som ikke sovner, faktisk ikke klarer det.

Det er ikke trass eller av vond vilje at de ikke sovner. Små barn og babyer er ikke kommet så langt i sin kognitive utvikling. Babyens ønsker og behov er en og samme ting!

Kanskje har det fysiske plager som smerter i rygg eller nakke; mage- og tarmproblemer; ørebetennelse eller refluks. Hvis barnet ikke har fysiske plager, kan årsaken være psykisk betinget. Barnet kan oppleve en redsel for å bli forlatt; ha erindring av smerte og vanskelige opplevelser tidligere i livet, eller det kan ha mareritt.

Det er viktig å beholde roen når man skal hjelpe barnet til å sovne igjen. Det er ikke lett å sovne hvis mor eller far er sinte og frustrerte.

Et lite lys på rommet kan også hjelpe. Det gjør at barnet letter kan orientere seg når det våkner. Noen sverger til å ha på litt lyder, som radio eller tv, utenfor rommet, slik at barnet ikke våkner av hver minste lyd.

 

9. Hvis man angrer på hva man har gjort
Foreldre jeg møter har prøvd så godt de kan ut fra den kunnskapen de hadde. Mange ganger har de gjort ting helt riktig, men opplever at det nå ikke er hensiktsmessig å gjøre det lenger.

Det som er vondere er hvis foreldre har gjort ting de angrer på, f.eks latt barnet gråte alene over tid, noe de ofte har fått råd om og følt at var eneste utvei.

Man har hver dag en ny sjanse til å rette opp i det man har gjort feil. Fortell barnet det man angrer på og at man ikke visste bedre. At man er lei seg for det, og at man nå skal gjøre ting annerledes. Selv spedbarn forstår – man skal aldri undervurdere hva spedbarn får med seg. Hvis man ikke tror det, så er det uansett godt å få løftet den dårlige samvittigheten fra hjertet.

 

10. Det hyppigste rådene jeg gir
Følg magefølelsen! Finn ut hva slags familie dere ønsker å være.

Prøv å ikke snakk om søvnproblemet med hverandre eller andre hvis det ikke er i en diskusjon om hvordan løse problemet. Det er et problem som hører natten til. Ikke fyll dagen med det også. Det er heller ikke godt for barnet å høre at de er årsaken til at foreldrene er så slitne.

Det kan være lurt å holde valgene dere tar for søvn og omsorg for deres barn for dere selv. Ikke la andre kommentere eller kritisere valgene deres.

Fordel ansvar og arbeid, slik at det er forutsigbart for dere. Da er det lettere å få hvilt og gjort andre ting. Avtal gjerne på morgenen hvem som skal legge/passe barnet om natten.

Behold roen. Barn, og spesielt spedbarn er fantastiske til å lese stemninger og følelsene våre. I en trygg og rolig stemning er det lettere å sovne.

Unngå å «overta» barnet i en leggesituasjon. Den som begynner leggingen bør avslutte også. Barnet blir usikker når man bytter da det gir et signal om at den forelderen som «gir seg», ikke kan få det til, og at den andre må redde situasjonen.

 

Caroline L. Teigen er gjesteblogger på lykkeligbarndom.no. Hun er mamma, homeopat, søvnterapeut og driver sovehjelp.no.

Opplever dere utfordringer i småbarnstiden? Da kan det være godt å få litt hjelp. Det er ofte bare små endringer som skal til. Lykkeligbarndom er en råd- og veiledningstjeneste, vi tilbyr rådgivning særlig knyttet til søvn, gråt, relasjoner, amming og barnehagestart. Be om et uforpliktende tilbud ved å trykke her, eller les mer om tjenestene.

Stikkord: ,